"خانه گلی حبیب سواله" بابیش از120سال قدمت

خانه حبیب سواله در شهر قدیمی لامو بیش از 120 سال است که وجود دارد و سالانه حدود 10/000 گردشگر را جذب می کند.

خانه حبیب سواله در شهر قدیمی لامو بیش از 120 سال است که وجود دارد و سالانه حدود 000/10 گردشگر را جذب می کند.

مجمع الجزایر لامو درکنیا دارای ساختارهای تاریخی متنوعی است که قدمت آن به قرن ها قبل می رسد. آنها دارای یک مخزن غنی از فرهنگ و میراث منحصر به فرد و به خوبی حفظ شده هستند. به غیر از قلعه معروف لامو در قلب شهر قدیمی، که بیش از 200 سال تاریخ را در خود جای داده است، ساختار کلیدی دیگری به نام خانه حبیب سواله. نیز وجود دارد.

روزنامه بیزینس دیلی به دنبال کشف علت شهرت خانه معروف حبیب سواله و آنچه گردشگران را به این مکان می‌کشد، برآمد. خانه حبیب سواله یک سازه با دیوارهای گلی با سقف ورق آهن راه راه در محوطه مسجد ریاض در لامو است. این خانه ممکن است چشمگیر نباشد اما تاریخچه ای غنی دارد که به بیش از 120 سال قبل می رسد.

زمانی محل زندگی یکی از معتبرترین علمای اسلامی شرق و مرکز آفریقا بود. این خانه توسط حبیب سواله معروف به صالح بن علوی جمال اللیل ساخته شد که در سال 1935 در سن 83 سالگی درگذشت. حبیب سواله، فردی نمادین، با حضرموت در یمن ارتباط خانوادگی داشت. او در سال 1852 در سینگانی در جزایر کومورو به دنیا آمد و در محیطی بزرگ شد که در آن مذهب و دانشگاهیان از ارزش بالایی برخوردار بودند. پدرش او را در سنین بسیار کم به مطالعه قرآن سوق داد. در نوجوانی، او و عالم معروف زنگباری، سید ابوبکر بن احمد بن سمیت، تحت تعلیم عالم بزرگ کوموری، سید محمد بن عبدالله، ملقب به مونیه با حسن، قرار گرفتند.

آقای سواله در سال 1870 در سن 18 سالگی به لامو آمد تا عموی خود، سید علی بن عبدالله واد را ملاقات کند و برای بیماری که پاهایش را تحت تأثیر قرار داده بود، دارو بجوید. زمانی که در لامو بود، زیر نظر دانشمندان برجسته جزیره از جمله عمویش تحصیل کرد. او در مدت اقامت خود به یک معلم دینی بسیار مورد احترام تبدیل شد و شاگردان زیادی به دنبال او بودند.

خانه حبیب سواله و مطالب آن گواه زندگی ساده مردی وارسته است که یکی از برجسته ترین علمای اسلام در زمان خود شد و میراثش با نهادها و سنت هایی که ایجاد کرد زنده مانده است.

یکی از این مؤسسات، مسجد لامو ریادا است که در سال 1892 ساخته شده است. این مسجد به دلیل نقشی که در گسترش اسلام در منطقه دارد، به عنوان یک مکان تاریخی برجسته شناخته شده است.این مسجد که به عنوان یک مدرسه آغاز شد، امروزه یکی از معتبرترین و تأثیرگذارترین مؤسسات آموزشی اسلامی در جهان سواحیلی است و از آن به عنوان «مکه کوچک» یاد می شود.

با این حال ، امروز ، خانه ویران شده از حبیب سواله ، که 12 متربیشترنیست ، یک ویژگی مهم به شمارمی آید. برای بسیاری از افراد وفادار مسلمان و گردشگرانی که از LAMU بازدید می کنند ، برنامه سفر آنها بدون بازدید از این خانه کامل نیست. بیش از 10،000 گردشگر سالانه در جشنواره لامو مولید به خانه حبیب سواله سفر می کنند.

وی گفت: "خانه حبیب سواله یک مکان مهم جاذبه گردشگری است. به عنوان مسجد ریاض و مرکز اسلامی ، ما مفتخریم که ساختار را در مجتمع مسجد ریاضه قرار داده ایم. ابوبکر بداوی، دبیرکل مسجد ریاض و مرکز اسلامی، گفت: تقریباً هر روز بین 20 تا 30 نفر از خانه حبیب سواله بازدید می کنند.

این الهام بخش بسیاری است و منبع و مرجع محققان است. خانه حبیب سواله یکی از مهمترین جاذبه ها در جشنواره های مذهبی در لامو مولید است.

هرساله10/000گردشگر درلامو- کنیا  جذب "خانه گلی حبیب سواله" بابیش از120سال قدمت

از جمله ویژگی های موجود در خانه حبیب سواله سالنی هست که واقع در مرکزاین خانه قرار گرفته و این یک فضای اختصاصی بود که این دانشمند برای گذراندن زمان با کیفیت با میهمانان خود استفاده می کرد. محمد مونیجه، متصدی موزه‌های ملی کنیا، مسئول موزه‌های لامو و سایت میراث جهانی، می‌گوید: «حضور ساختمان حبیب سواله در مجمع‌الجزایر بسیار مهم است. این ساختار خاص جایگاه مهمی در تاریخ شهر قدیمی لامو دارد. "در اتاق خواب ، ملافه های مورد استفاده محقق هنوز حفظ شده است. در داخل خانه همچنین یک مشاوره یا اتاق پزشکی برای درمان بیماری های مختلف و حمام است. اینجاست که بطری‌ها و وسایل دیگری را می‌بینید که این محقق در دوران اوج خود برای رسیدگی به بیماران مورد استفاده قرار می‌گرفت.این خانه همچنین دارای حیاط خلوت است که محقق برای انجام نماز ، سخنرانی های قرآن و استراحت استفاده می کرد.عموماً خانه حبیب سواله تمامی آثار و نسخ خطی محقق را حفظ کرده است و به همین دلیل این بنا به دلیل ارزش‌های فرهنگی از سوی (NMK) به عنوان یک اثر ملی شناخته شد. در سال 2018 ، دولت از طریق NMK همچنین مسجد ریاض را به عنوان یک بنای ملی تحت قانون موزه ها و میراث ملی اعلام کرد.  

منبع:

1. https://www.businessdailyafrica.com/bd/lifestyle/society/a-century-old-mud-house-attracts-visitors-in-droves--4030156

2. https://nation.africa/kenya/counties/lamu/e

کد خبر 17994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =